Jokkmokks Marknad

2015-02-07 // Kategori: Vardag
Som de flesta Norrbottningar så åkte vi en sväng till Jokkmokk för att gå på vintermarknaden. Själv har jag aldrig varit där förut så det kändes som en självklarhet att åka dit nu när jag bara bor en timme ifrån Jokkmokk. 

Dagen började med att vi åkte till Boden för att hämta vår minibuss som vi ska hyra i en månad. Vi behöver verkligen en större buss när det är så gott som fullbokat på Treehotel. Det är ibland lite större grupper (och då menar jag 4-6pers) som ska ha transport eller har bokat aktiviteter och då behöver vi ett större fordon. Vi hade minibuss från mitten av december och en månad framåt också, och det behövdes verkligen! Detta resulterar även i att vi kan utbyttja våra resurser till fullo i företaget. Kanon!
 
Ja, tillbaka till marknaden då. Jag kanske hade lite för höga förväntningar när jag åkte dit. Eller så kanske jag var för dålig på att kolla på programmet för dagen och se vad som hände var. Själva marknadsstånden var som om jag gick på Åsele Marknad fast med snö under fötterna. Det var lite mer fokus på renskinn och pälsmössor men i överlag så är det mycket matvagnar och godisstånd. Sånt som gör mig så jäääkla sugen på nåt sött! Men jag lyckades hålla mig, mest kanske för att jag inte hade tillräckligt med kontanter i plånboken...
Men höjdspunkten under gårdagen var nog ändå alla människor som gick runt i fina samedräkter. Jag önskar verkligen att jag hade gått fram till några och frågat om jag fått fota, men jag är alldeles för feg för det. Vi avslutade marknaden med ett besök på cafeet Gasskas där vi tog en tekopp och två (ojdå...) dröm-kakor. Mysigt att bara komma in en sväng och sätta sig ner och fundera på alla intrycken som man fått under dagen. Olyckligtvis var fredagsstämningen hos sällskapet vid bordet bredvid något för hög så det var kanske inte den där riktigt mysiga geuina känslan som infann sig just igår. 

Förhoppningsvis har jag lite mer pengar att spendera på nästa års marknad, då blir det nog både en vaddmals-anorack och en rejäl pälsmössa!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
→ Design: mslfoto.blogg.se