Helg-tips

2015-02-06 // Kategori: Äventyr
Helgen närmar sig med stormsteg och jag tänkte bjuda på några härliga vintertips. Det är ju så att även om vi börjar längta till sommaren så tycker jag att vi ska försöka stanna i nuet och njuta liiite till av det vi har för tillfället. Vintern ( i alla fall här uppe i norr) är ju ändå fantastiskt fin och jag tycker att vi ska göra en satsning på att, helt enkelt, göra det bästa av det vi har just här och nu.
1. Gör upp en brasa. Om du inte har en färdig eldplats redan så leta åt en fin plats att förbereda för en liten eld. Om det är mycket snö så rekommenderar jag att du skottar undan så mycket som möjligt innan du tänder elden. Annars töar det ändå bara bort och din eld riskerar att falla ihop och släckas av snön omkring. Har du inget renskinn att sitta på så fungerar det alldeles utmärkt med vanliga liggunderlag också. Men kom ihåg att detta gör du för att få en stunds avslappning. Gör i ordning en kanna redigt kokkaffe och vila ögonen på de dansande flammorna en stund. 
 
2. Ta med kameran ut på en liten fototur. Om du tycker att din omgivning ser tråkig ut så testa att fokusera hela din "foto-session" på närbilder. Går det att fånga en snöflinga? Eller en frusen vattendroppe? Kanske du hittar en trästam med härlig struktur eller ett fruset blåbär som krampaktigt överlevt kylan. 

3. Gå på upptäcksfärd. Känner du till allt som du har i din närhet? Har du varit överallt och sett allt? Jag upplever att det finns nya platser att upptäcka hela tiden. Bara bakom vårt hus så finns det skog och mark som jag aldrig gått runt bland. Och jag tycker att det så spännande att hitta nya stigar, skogsgläntor, övergivna byggnader, och diverse spår av djur. Du kanske har kört på två olika vägar flera hundra gånger, men vet du hur skogen ser ut mellan dem? Så på med längdskidor, turskidor eller snöskor och bege dig ut på en kort upptäcksfärd bakom husknuten!

Kommentarer




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
→ Design: mslfoto.blogg.se